Direktlänk till inlägg 27 april 2010

Bra med förkylning

Av anna-carin - 27 april 2010 19:30

Lite smått typiskt att när man väl kommit igång så blir man förkyld.

Det kan mycket väl vara så att tillökningen av påverkade leder under sista tiden är p g a att förkylningen florerat runt i kroppen ett bra tag innan den brutit ut. Det har hänt flera ggr, och är inte alltid så lätt att förstå om man inte känner av några förkylningssymptom alls innan. Det är fint att bli förkyld ibland. Efteråt är oftast några veckor av ökad inflammationsaktivitet sänkt, och kroppen fungerar bättre än tiden innan förkylningen bröt ut.


Under tiden som jag inte har kunnat träna så har jag jobbat och motionerat hunden. Arbetet är relativt fysiskt tungt, och man går många 1000 steg under ett pass. Turerna med hunden har inte varit de mest intensiva under den här perioden, av förklarliga skäl. Ändå har detta tillåtit mig att inte gå lågt på intaget, utan mer eller mindre ligga ganska jämnt och vikten är mer eller mindre +-0.


Nu var planerna att ta av vikt för att ha större chans till att klara av att springa hela sträckan på 5 km, istället för att få ont för tidigt på grund av to much jiggly but on tiny little sticks. Planen är ungefär densamma, men tiden springer iväg för mig, och ett så långt uppehåll + förkylningen nu hade jag inte räknat med. Frågan är bara om jag vill göra detta utan styrketräningen, och bara genom att reglera maten. Nej det vill jag inte, för jag inbillar mig att det är större risk att tappa mer massa utan träningen. Fast, det kan också vara så att det inte behöver bli så när det handlade om sådan liten kvantitet som jag ville ha bort. Eller så kan jag ju bara gå sträckan istället för att dividera fram och tillbaka över nåt kilo hit eller dit.


Straff?

När jag inte gillar att göra vissa saker och inte kan motivera det med en vettig förklaring för mig själv så slutar det oftast med att jag gör den saken tills jag antingen börjar gilla det, eller inte känner något speciellt för det. Ta cykling till exempel. Jag tycker inte om det för jag är inte bra på det, och det är dessutom jobbigt. Vilket stör mig mest egentligen, att jag inte har fallenhet för det eller att det faktiskt är ansträngande. Så klart för att man inte är bra på det. Vilket är bästa boten? Att göra tills man är bra på det!

Du kommer in i en träningsperiod där du börjar känna motivationen svikta. Du kommer till gymet och spenderar 5-10 minuter med att hitta ”rätt skiva”, ”rätt musik”. Annars blir ju hela passet fel, det vet man ju. Ehhh...kom du hit för att träna eller för att lyssna på musik?

Du vill hitta ett sätt att kunna ta fram fokus, ev flow, när du själv väljer och inte förlita dig på dagens motivationsnivå. För den min vän, är baserad på någonting emotionellt och som oftast är det inte alltför pålitligt.

Det blir till att köra på utan musik och ett tillfälle att kräva fram fokus från mig själv. Jag menar, det finns många tillfällen då du inte kommer kunna rå på yttre omständigheter. Du glömmer mp3-spelaren hemma, cd-spelaren på gymet har gått sönder, den som kom före dig har riktigt dålig musiksmak och tycker istället att du har dålig musiksmak så ingen kan samsas om något neutralt. Ska detta styra hur bra ditt pass kommer gå? Du förstår själv vad opraktiskt det är att försöka styra saker som du inte kan styra över. Det enda du kan styra över är dig själv, och det kräver faktiskt träning och därför måste du öva när tillfälle ges.


Nu, med tanke på ovanstående och tidigare inlägg, har jag funderat och resonerat kring kroppsidealen jag har och påverkan från mitt tillstånd. Det finns ingenting som säger att du inte kan fortsätta prestera när du tappar fett. Snarare är det mycket som talar för att du förbättrar din prestation genom att tappa just fettvikt, ja och äta mer rent då. Att även ha problem med hur vissa saker ser ut under denna process, är något man kan träna sig i att uthärda/vara neutral/gilla. Det kräver dock att du befinner dig där tillräckligt länge för att just hinna träna dig. Det du vinner ur hälsosynpunkt kan överskugga det du annars upplever som negativt i processen.


Just nu känns det faktiskt ganska obekvämt. Inte den fysiska biten som komma skall, utan det är den psykiska som jag oroar mig lite över. Jag vet att jag är bra på att ljuga för mig själv, och hittar på alla möjliga slags ursäkter och undanflykter för att avbryta och vilja lägga energi på att bygga och gå upp i vikt istället. Det konstiga är ju att det går att förena de två målen, att tappa fett och att bygga, på ett hälsosamt sätt för det är ju inte fettvikt jag vill lägga på mig. Ändå har jag lyckats hitta något vridet sätt att få ihop det till att jag inte kan göra detta.


”Make your body your machine”.

Bara du själv kan ta ansvar för och sköta om din kropp. Ingen kommer göra det åt dig. Det är du som måste se till att förse din kropp med de delar den behöver för att kunna fungera optimalt. Om du kan använda och utveckla din kropp till de bättre, vad gör det då att du under en tid inte gillar utseendet på den?


Body

Senaste numret av Body innehåller en sneakpeak på nästa nummer med swimsuit edition. Snyggingen själv är med :)


  Han ser så lycklig ut. Skulle jag med om jag fick klämma på Kristine ;) http://www.kriweb.no/




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna-carin - 3 januari 2015 14:48

Trodde inte den skulle komma så "tidigt" :-DMen nu är den nog här och av alla impulsartade saker att slänga sig in i så föll valet på detta:https://www.facebook.com/events/723635807694093/?fref=tsSilverleden på 1 dag, 64 km terränglöpning. ...

Av anna-carin - 1 januari 2015 17:40

Gott nytt år!Det känns som att tiden springer ifrån mig ibland.Var verkligen inte igår som jag satt ner och skrev några rader här inne.2014 har varit ett ganska omtumlande år för min del med många förändringar i startgropen.Acceptans är ett ord med i...

Av anna-carin - 20 januari 2011 19:46

Av anna-carin - 13 december 2010 22:24

dagsform                 God natt

Av anna-carin - 9 december 2010 20:55

Ja exakt, hur framställer du din partner inför andra? Efter en del förhållanden, bra som dåliga, har jag märkt vissa tendenser som i sin tur indikerar huruvida förhållandet kommer att fungera i längden eller ej. Att stå för relationen ...

Ovido - Quiz & Flashcards