Direktlänk till inlägg 28 oktober 2010

Rubrik saknas

Av anna-carin - 28 oktober 2010 00:29

Jag skulle inte säga att jag rekommenderar lättare vikter, bara att man anpassar

dem efter dagsformen och smärttålighet. Kan man inte utföra rörelsemönstret korrekt genom smärtan så finns det ju ingen mening att köra tyngre. Men att medvetet välja lättare vikter när det inte behövs borde istället styras av periodisering av träningsupplägg exempelvis  och inte för att man blivit ”rekommenderad” detta. Rent allmänt alltså, säger inte att det var ditt

skäl till den typen av träning.

Det jag menade med sportspecifik var mer att t ex simning kan ge upphov till att man blir ”kort” i muskulaturen i övre delen av ryggen. Man ska även komma ihåg baksidan överlag. Människor med Bechterews tenderar att bli för dominant i framsidan av kroppen. Höftböjarna tar mycket belastning, man blir för kort i hamstrings osv. Den stabiliserande ”korsetten” tycks ej heller fungera så optimalt och mellangärdet vill gärna bli ”kort” och ”dra ihop” överkroppen till något mer framåtlutande ställning. Detta påverkar givetvis andningen.

Ja du märker vilka tekniska termer jag svänger mig med ;-p Nej men skämt åtsido, för att inte behöva peka på specifika muskler och leder, brukar detta fungera bättre för helhetsbilden.

Nej jag stretchar inte varje dag, det kan jag inte påstå. Bekvämlighet och försämrad disciplin kallas det :) Dock uppmuntrar jag det självklart, ska själv bli bättre på det.

Det här med skov, de kommer antagligen komma vare sig man vill eller inte, men att ta aktiva steg  mot att överlag sköta sitt tillstånd kommer troligen se till att skoven blir skonsammare. Men, jag tänker säga så här med.. även om man gör allt man kan för att ”sköta sig” följer skoven och dess intensitet sin egen plan. Det finns egentligen inget fysiskt man kan göra för att förbereda sig, det är här man måste jobba med sitt eget huvud/tankesätt 24h om dygnet. Har du bra stöd
runtomkring dig, utnyttja det! Man bär detta själv, ingen kan genuint bekräfta det du känner om de inte upplevt det själva. Så bli därför inte nedslagen av att folk kanske inte ”bekräftar dig på rätt sätt”. Det finns många olika sätt att få stöd hos andra, och ju snabbare man kan acceptera att det är så desto mindre känslor av uppgivenhet, besvikelse och misslyckande.


Det är just detta jag pratar om när jag säger att man ska utbilda sig själv, ständigt.
”Min” reumatolog tycker inte att jag ska köra knäböj så tungt som jag kör. Dock vet inte reumatologen i fråga vad knäböj är för någonting. Hur kan man då uttala sig om man kör för tungt eller inte? Vi har svåra kommunikationsproblem... så här ska det inte behöva vara.


Jag säger så här, sök information aktivt, varhelst du kan finna den och lås inte sökfältet kring just denna diagnos. Anatomi, fysiologi, biomekanik, alternativ medicin. DU är den som i första hand tar hand om dig själv och är ditt eget språkrör. Du behöver inte bära ansvaret helt själv, men det vore bra trist att komma på några år efteråt att saker och ting kunde sett annorlunda ut bara man hade tagit sig tiden att ta reda på och inte bara lämnat över till "sjukvården".


 
 
Ingen bild

David

28 oktober 2010 10:32

Aha, ja mitt skäl har eg varit dels att jag inte just "vågade" träna när jag just hamnat under utredningen(har förövrigt ej fått diagnos än ska jag poängtera, dock solklart i min värld).. pga av att "kunniga" människor avrådde mig.. Dels för att jag varit förkyld/småsjuk väldigt länge..
Förstår att du som varit med en stund och sett hur saker och ting fungerar, kanske kan se mig som lite naiv och blåögd... men när man ej knappt tagit en panodil i sitt liv och än hellre knappt besökt en doktor.. ja då litar man fullt på dem.. till en början;)!
Sedär det var matnyttig info minst sagt gällande det "sportspecifika" kanon tips.. hehe ja du skriver bra.. är det verkligen säkert att du inte är en färdigutbildad sjukgymnast, om inte så tror jag inte du skulle få det tufft i skolbänken:)!!

Mm känner eg igen precis allt du skriver om, det tuffaste med denna sjukdom är nog att det tar så rejält på psyket.. iaf för mig.. ett problem som jag uppfattar det är att det aldrig lägger sig.. och ligger på en nivå.. varje morgon är som ett lotto man vet aldrig vad som hänt.. massa känningar eller en rätt bra dag, eller så kommer ngn värk efter lunch ja du förstår:) Acceptera som du säger ligger det nog stor kraft i.. dock lättare sagt än gjort.. lite privat fråga kanske men hur har du sj gjort gällande att prata med folk (i stora drag:)), jag känner att prata med vänner vill jag hålla begränsat då det ofta blir destruktivt vid större doser.. samma med familj.. min träningspartner har en granne i min ålder som har B som jag tänkte ta kontakt med.. känner att det är meningslöst att prata med folk som inte har en aning och försöker hitta "andra" förklaringar till alla symtom.. har du surrat med andra som haft sjukdomen?
Japp är helt inne på det nu att lära mig sj samt ta ut godbitarna ur vården.. dock ser jag en liten fara och det är att man utan större kunskap googlar och ser mkt tråkigt och mkt dåligt.. ja du förstår.. hehe som du märker har jag nog en liten kris.. men antar att vi alla vandrar igenom den vid denna sjuka.. tack för ett seriöst svar..
Hoppas du är kry och får damma av ett riktigt skönt pass:)!

 
Ingen bild

David igen:)

28 oktober 2010 11:10

Måste ställa en fråga till:P
Hur är det med förkylning, jag har varit sjuk över en månad.. "bakterieslem" i halsen och svullen i halsen.. ej feber.. är detta typiskt för B? Brukar imunförsvaret sänkas så hårt så man ej blir frisk?
För på vc säger dom bara att jag är frisk..
Tänkte jag skulle kolla med dig om detta är ngt du känner igen:)?!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna-carin - 3 januari 2015 14:48

Trodde inte den skulle komma så "tidigt" :-DMen nu är den nog här och av alla impulsartade saker att slänga sig in i så föll valet på detta:https://www.facebook.com/events/723635807694093/?fref=tsSilverleden på 1 dag, 64 km terränglöpning. ...

Av anna-carin - 1 januari 2015 17:40

Gott nytt år!Det känns som att tiden springer ifrån mig ibland.Var verkligen inte igår som jag satt ner och skrev några rader här inne.2014 har varit ett ganska omtumlande år för min del med många förändringar i startgropen.Acceptans är ett ord med i...

Av anna-carin - 20 januari 2011 19:46

Av anna-carin - 13 december 2010 22:24

dagsform                 God natt

Av anna-carin - 9 december 2010 20:55

Ja exakt, hur framställer du din partner inför andra? Efter en del förhållanden, bra som dåliga, har jag märkt vissa tendenser som i sin tur indikerar huruvida förhållandet kommer att fungera i längden eller ej. Att stå för relationen ...

Ovido - Quiz & Flashcards