Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

David

Av anna-carin - 26 oktober 2010 21:52

"Hur går styrketräningen?? jag sj har tränat kontinuerligt i 12 år tills jag nu fått denna åkomma.. simmar mkt samt kör lättare styrke.. funkar det bra att köra tungt för dig?? Några generella tips:)??"


Hej David


Trevligt att du hittat hit och läser.

För att ta det i turordning:

Styrketräningen har precis rullat igång igen efter några veckors uppehåll. Jag hade en sämre period och färre möjligheter att hålla det optimalt. Men nu känns det bättre och jag börjar köra på varannan dag, mer "intensivt" än tungt och med fokus på komplexa övningar och form med bra rörlighet. Det vill säga, finns inte rörligheten den dagen för en specifik övning väljer jag en annan.


Det har funkat bra för mig att köra relativt tungt, men det tog många år för mig att ta mig dit pga de olika symptomskeden som infann sig.


Generella tips...jadu.. det finns inget generellt med detta tillstånd :)

Att du simmar är väldigt bra, men glöm inte sportspecifik töjning för detta.

Överlag; lägg mycket energi på rörlighet, fulla rörelsebanor, vettig kost - inflammtionstriggande som du bör undvika, utbilda dig om ditt tillstånd, var inte rädd för att lyssna på kroppen - vila när det behövs, var inte rädd för att utmana dig - lär dig hantera smärta. Det finns mer, men klockan är mycket ;p


Så David, det var lite kort om detta. Jag kan säkert svara lite mer utförligt på en lite mer specificerad fråga :)

 
 
Ingen bild

David

27 oktober 2010 22:58

Hej och tack för svaret!!
Ok vad skönt för dig att du fått komma igång.. Låter ungefär så som jag kört nu den sista tiden.. mera lätta vikter med fokusering på kontakt än tunga lyft.. Låter ju fint att d kan köra relativt tungt iaf:)
Sportspecifik töjning.. ingen aning om det mesta gällande B märker jag.. jag stretchar dock efter ett schema jag hittat på nätet en gång om dagen.. stretchar du igenom kroppen en gång om dagen?
Tack för fina tips.. guld värda.. Har faktist redan nu märkt av den Inflammationstriggande maten.. har sedan två dagar ätit väldigt "rent" och är kryare än på länge( om det inte beror på skov så man får sig en käftsmäll) men känns så iaf:)
Ja du Anna-Carin.. hur kan det komma sig att du genom detta "lilla" svar ger mer matnyttig info än vad reumatologen och sjukgymnasten gav tillsammans.. en liten "rolig" grej jag nu kom på ang dem.. först frågade jag reumatologen ang styrkträning: han tyckte ej jag skulle träna på, fem min senare samma fråga till sjukgymnasten: träna på som förut var svaret..
Jag är mkt förvånad över att det ska vara en sådan jungel att hitta information över en sjukdom som trots allt väldigt många har..
Hoppas du vaknar kry och alert redo för gymmet:)!!
//David

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna-carin - 3 januari 2015 14:48

Trodde inte den skulle komma så "tidigt" :-DMen nu är den nog här och av alla impulsartade saker att slänga sig in i så föll valet på detta:https://www.facebook.com/events/723635807694093/?fref=tsSilverleden på 1 dag, 64 km terränglöpning. ...

Av anna-carin - 1 januari 2015 17:40

Gott nytt år!Det känns som att tiden springer ifrån mig ibland.Var verkligen inte igår som jag satt ner och skrev några rader här inne.2014 har varit ett ganska omtumlande år för min del med många förändringar i startgropen.Acceptans är ett ord med i...

Av anna-carin - 20 januari 2011 19:46

Av anna-carin - 13 december 2010 22:24

dagsform                 God natt

Av anna-carin - 9 december 2010 20:55

Ja exakt, hur framställer du din partner inför andra? Efter en del förhållanden, bra som dåliga, har jag märkt vissa tendenser som i sin tur indikerar huruvida förhållandet kommer att fungera i längden eller ej. Att stå för relationen ...

Ovido - Quiz & Flashcards