Direktlänk till inlägg 19 april 2010

Means to an end

Av anna-carin - 19 april 2010 17:13

Blev inte mycket mer än jobb gjort denna helg.

Lyckades dock komma iväg och hämta en ny dator, och få ut hunden på promenad.

Vädret har minst sagt varit varierande. Sol varvat med mindre storm, ösregn, snö, och hagel. Sa någon att det var april?


Struggle within

Det är helt sinnes vad man kan lägga ned tid och energi på att analysera och resonera kring vissa områden i sitt liv. Leder det till något produktivt, go for it. Hamnar du i catch 22, ja då måste man stanna upp och tänka till över vad man håller på med, egentligen. Cirkelresonemang med en twist.


Är vi ute efter något beständigt? Vi hittar något som funkar och hänger kvar vid det tills utomstående faktorer tvingar oss till annat. Vi försöker hitta ”våran plats” och låta livet ha sin gilla gång. Hur många skapar egentligen ”sin plats” för sig själva?

Är det dessa människor vi kallar excentriker, genier, inspirationskällor?

När försvann önskan om personlig utveckling och självförverkligande hos gemene man. Måste du vara så extraordinär att du blir sedd av andra för att bekräfta dig själv?

Eller bekräftar du dig själv genom att göra det du älskar och tror på.


Balans, är det ett tillstånd av bekvämlighet? Är det där vi hittat vägen till självförverkligande med minsta möjliga ansträngning? Detta skulle innebära att man inte vill ha ut mer, eller att man har ett idiotsäkert sätt att få tag på det man nu vill åt.

Strävan efter något högre borde ge att man inte nöjer sig med mindre. Har du nått en platå borde du vilja ta dig till nästa, och nästa, och nästa. Aldrig nöjd, eller?


Att hitta balans i att just sträva efter någonting bättre kan inte vara baserat på fasta parametrar. Allting är ständigt föränderligt, och balansakten borde ligga i hur snabbt vi anpassar oss till nya situationer för att få de att gå vår väg. Means to an end.

Att träna upp anpassningsförmågan kräver att vi ständigt utmanar oss i att hantera olika situationer på för oss bästa sätt. Att exempelvis inte flippa ur för att något oförväntat gjorde att du missade ditt morgonkaffe, eller att du inte kommer hinna med ditt träningspass innan gymet stänger.

Suck it up and make it work.


Sen har vi de större händelserna, som kanske kan vara lite mer omvälvande.

Vi kanske får överge vissa övertygelser och och fördomar vi har, och börja leta alternativa lösningar där vi aldrig hade gått innan. Vi breddar erfarenhet och kanske hittar vi nya vägar till de mål vi satt upp för oss själva, även om dessa nu eventuellt skiftat lite till utseendet. We made it work, and all means come to an end.


Mitt 22

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag issues när det kommer till vikt och viktnedgång, muskler och kroppsideal.

Det går inte att vara för tung då det utgör onödig belastning och begränsar aktiviteter. Jag vill heller inte vara för tunn, då jag inte har tillräckligt med kvalitativ muskelmassa för att underhålla sådan form. Samt att jag inte tycker det skulle se speciellt sunt eller bra ut utan den massan på så låg fettprocent. Boten är mer massa, men det tar tid.

Jag kan omöjligt säga på förhand vilka dagar jag klarar av att träna, eller när jag måste göra längre uppehåll. Därför kan jag inte förlita mig på att formen kan underhållas via träningen utan måste förlita mig på att styra det med maten. Det innebär att du måste ha en disciplinerad ”start-och-stopp-knapp” när det kommer till större intag versus mindre intag, och när du ska ta till den ena eller den andra. Den funkar än så länge inte felfritt.

Jag har varit nere på lägre fettprocent och vikt men vägen dit var inte den bästa för mig, och jag mådde inte bra. Det var inte ett tillstånd jag ville stanna kvar i, och jag upplevde inte att någon kroppsbild eller komplex blev bättre, snarare åt andra hållet. Därför håller jag mig gärna mer jämnrund och ”väntar in” massan. De mer problemfria dagarna funkar detta fint, men jag har nu märkt att utrymmet för extravikt har minskat. Detta har tvingat mig att fundera och försöka omvärdera vissa saker.


Det konstiga är att jag ser många bilder på tjejer som är i bra form utan att ha en tävlingsfysik, och det ser bra ut. De ser inte tärda eller osunda ut heller. Varför kan det då inte gälla för mig?


En ny situation att anpassa sig till. Suck it up and make it work.

All means to an end.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna-carin - 3 januari 2015 14:48

Trodde inte den skulle komma så "tidigt" :-DMen nu är den nog här och av alla impulsartade saker att slänga sig in i så föll valet på detta:https://www.facebook.com/events/723635807694093/?fref=tsSilverleden på 1 dag, 64 km terränglöpning. ...

Av anna-carin - 1 januari 2015 17:40

Gott nytt år!Det känns som att tiden springer ifrån mig ibland.Var verkligen inte igår som jag satt ner och skrev några rader här inne.2014 har varit ett ganska omtumlande år för min del med många förändringar i startgropen.Acceptans är ett ord med i...

Av anna-carin - 20 januari 2011 19:46

Av anna-carin - 13 december 2010 22:24

dagsform                 God natt

Av anna-carin - 9 december 2010 20:55

Ja exakt, hur framställer du din partner inför andra? Efter en del förhållanden, bra som dåliga, har jag märkt vissa tendenser som i sin tur indikerar huruvida förhållandet kommer att fungera i längden eller ej. Att stå för relationen ...

Ovido - Quiz & Flashcards