Alla inlägg den 26 oktober 2010

Av anna-carin - 26 oktober 2010 21:52

"Hur går styrketräningen?? jag sj har tränat kontinuerligt i 12 år tills jag nu fått denna åkomma.. simmar mkt samt kör lättare styrke.. funkar det bra att köra tungt för dig?? Några generella tips:)??"


Hej David


Trevligt att du hittat hit och läser.

För att ta det i turordning:

Styrketräningen har precis rullat igång igen efter några veckors uppehåll. Jag hade en sämre period och färre möjligheter att hålla det optimalt. Men nu känns det bättre och jag börjar köra på varannan dag, mer "intensivt" än tungt och med fokus på komplexa övningar och form med bra rörlighet. Det vill säga, finns inte rörligheten den dagen för en specifik övning väljer jag en annan.


Det har funkat bra för mig att köra relativt tungt, men det tog många år för mig att ta mig dit pga de olika symptomskeden som infann sig.


Generella tips...jadu.. det finns inget generellt med detta tillstånd :)

Att du simmar är väldigt bra, men glöm inte sportspecifik töjning för detta.

Överlag; lägg mycket energi på rörlighet, fulla rörelsebanor, vettig kost - inflammtionstriggande som du bör undvika, utbilda dig om ditt tillstånd, var inte rädd för att lyssna på kroppen - vila när det behövs, var inte rädd för att utmana dig - lär dig hantera smärta. Det finns mer, men klockan är mycket ;p


Så David, det var lite kort om detta. Jag kan säkert svara lite mer utförligt på en lite mer specificerad fråga :)

Ovido - Quiz & Flashcards